تحلیل نشانه شناختی نوشته نگاری (تایپوگرافی) فارسی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علم و فرهنگ - دانشکده هنر
- نویسنده hoda damerchiloo
- استاد راهنما فرزان سجودی نیما ورامینی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
پژوهش حاضر به موضوع تحلیل نشانه?شناختی تایپوگرافی فارسی می?پردازد. تایپوگرافی، موضوعی دو وجهی است؛ یکی وجه زبانی و دیگری وجه بصری. وجه بصری آن را به حیطه?ی هنرهای تصویری و وجه زبانی آن را به علوم حوزه?ی زبانشناسی مربوط می?سازد. این قابلیت باعث شد تا روشی میان?رشته?ای برای پژوهش انتخاب شود که ترکیبی از طراحی گرافیک و نشانه?شناسی است. نشانه?شناسی در این پژوهش حکم روش را دارد و توسط آن نحوه?ی عملکرد معنا در تایپوگرافی بررسی می?شود. در راستای شناخت مفهوم تایپوگرافی به ارائه?ی تعاریفی در مورد پیشینه و پیدایش خط به مفهوم کلی، همچنین خطوط موجود در ایران قبل و بعد از اسلام پرداخته شده است. همینطور از آنجا که ظهور تایپوگرافی فارسی مقارن با ورود صنعت چاپ به ایران است، وابستگی?های این دو حوزه با یکدیگر شرح داده شده است. سپس مفهوم تایپوگرافی فارسی بسط داده شده و همچنین نکات فنی، اصطلاحات تخصصی و قابلیت?های آن در تولید معنا توصیف شده و آن دسته از مفاهیم نشانه?شناسی که در این پژوهش کاربرد دارند تبیین شده و در انتها به تحلیل نمونه?هایی از آثار تایپوگرافیکی پرداخته شده است. در پی پاسخ به این پرسش که نوشتار چگونه در روند شکل?گیری خود ویژگی?های زبانی را با به کارگیری عناصر بصری بازنمایی می?کند، قلمروهای دلالتی هر یک از نمونه?ها در سطوح زبانی، پیرازبانی و غیرزبانی تحلیل شده است و نشان داده شده که تایپوگرافی قادر است در طی فرآیند بیان زبانی با استفاده از امکانات بصری به نمود دیداری آن مفهوم زبانی که آن را در قالب نوشتار بیان می?کند نزدیک شود و از این تعریف که نوشتار تنها بازتاب زبان گفتاری در قالب رسانه?ای دیگر است جدا شود.
منابع مشابه
ریشه های هنر خوشنویسی در نوشته نگاری (تایپوگرافی)ونشانه نوشته فارسی
درمشرق زمین به خصوص در میان ملل مسلمان به خط علاوه بر این که میراث و آثار علمی پیشنیان به واسطه آن حفظ می شده، و نیز حامل وحی (کلام خدا) در قرآن بوده، توجه خاصی می شده است و آنان را بر آن می داشت تا سعی بر نوشتن خطی داشته باشند که شایسته نگارش کلام وحی باشد. که این امر شروعی بود برای پرداختن به جنبه ی زیبایی خط- خوشنویسی- که منجر به ابداع خطوط متنوع گشت. این پایان نامه با عنوان ریشه های هنر ...
15 صفحه اولبررسی نشانه شناختی وابستگی های فرم و محتوا در نوشتارنگاری (تایپوگرافی) فارسی
«نوشتار تجلی دیداری زبان است» آنچه باعث جذایبت و در عین حال پیچیدگی بحث نوشتارنگاری می شود این است که نوشتار موجودیتی دوگانه و دو وجهی است یکی وجه زبانی و دیگری وجه بصری، وجه بصری نوشتار آن را به حیطه هنرهای تصویری و وجه زبانی آن را به علوم حوضه زبانشناسی مربوط می سازد. این قابلیت باعث شد تا پژوهشگر روشی میان رشته ای را برای جستجوی پرسش های خود برگزیند که ترکیبی از طراحی گرافیک و نشانه شناسی اس...
15 صفحه اولتحلیل نشانه شناختی خانه های تاریخی کاشان
خانههای تاریخی کاشان مجموعه بینظیری از معماری تاریخی این مرز و بوم است که از جهت معماری، خصوصیات منحصربهفردی دارد. هدف این مقاله تحلیل نشانهشناختی (ساختگرا، فرهنگی و پساساختگرا) این خانهها (عامریها، طباطبائیها، بروجردیها، و عباسیان) با توجه به نشانههای فرهنگی آنها است. تمرکز اصلی این تحقیق بر بازنمود عناصر فرهنگی مانند محرمیّت، امنیت، قدرت، شأن و احترام اجتماعی در نظام نشانهای خانهها...
متن کاملمطالعۀ ارگونومیک پارامترهای تایپوگرافی در قلم های نوشتاری فارسی
Abstract Introduction The extensive development of written interactions in the current world of technology in one hand, and on the other hand noticeable dominance of English language in this milieu, has led to inadequate utilization of Farsi in such settings, even amongst native speakers. Lack of experimental data regarding legibility and readability of the printed and electronic texts related ...
متن کاملفضای مجازی و مانکن شدگی: تحلیل نشانه شناختی چالش مانکن
در این تحقیق با استفاده از بینش روشمند نشانهشناسی به تجزیه و تحلیل پدیده رسانه-ای "چالش مانکن" اقدام شده است؛ این مطالعه با هدف کشف و فهم دلالتهای ضمنی "چالش مانکن" و واکاوی چگونگی عملکرد و اثرگذاری آشکار و پنهان رسانههای تعاملی بر روی کاربران در قالب جریانسازیهایی رسانهای بوده است. بدین منظور، 3 ویدیو خارجی از سایت یوتیوب و 3 ویدیو ایرانی از سایت آپارات انتخاب و مطابق عناصر تحلیلی نشانه...
متن کاملتحلیل نشانه شناختی عکس سیلزدگان کنتاکی اثر مارگارت بورک-رایت
نشانه شناسی از جمله روشهای جدید نقد برای تحلیل شاخههای مختلف هنر از جمله عکاسی است که در آن برای رسیدن به خوانشی از معنای نهایی متن، هر یک از عناصر سازنده متن به عنوان یک لایه معنایی در نظر گرفته شده و در همنشینی با سایر عناصر متن تحلیل میشود. بدین ترتیب عناصر و نشانهها در یک تصویر معنای خویش را به شکل صوری از رابطه همنشینی، جانشینی و تقابلهای دوگانه میگیرند و نه از روابط ذاتی دال و مدل...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علم و فرهنگ - دانشکده هنر
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023